Pengalaman belajar di Universiti Malaysia Sabah (Part 2)


Okay sambungan dari posting lepas.. nak citer pasal tahun kedua dan ketiga aku di Universiti Malaysia Sabah (UMS). Aku rasa inilah waktu puncak dimana terdapat paling banyak kenangan manis & pahit aku di UMS. Kalau nak tahu, teruskan membaca yerr…

PART 1 : Pengalaman belajar di Universiti Malaysia Sabah

TAHUN KEDUA

*Outing ramai-ramai pergi Kota Kinabalu Wetland*

Disebabkan aku kurang aktif masa first year (yelah orang suruh turun join program taknak hahah), automatik aku tak dapat kolej kediaman untuk tahun kedua. Sebenarnya, aku dan roommate dah dapat agak... Jadi hujung semester dua kami mula cari rumah sewa dekat dengan UMS. Alhamdulillah kami dapat sewa rumah kat Tower B ( dkt 1Borneo mall sebelah UMS). Tapi kami kongsi rumah sewa tu seramai 10 orang sebab sewa mahal. TAPI! Rumah tu dah ada katil, sofa, meja makan, dapur gas, peti sejuk dan mesin basuh. Boleh tahanla dengan harga sewa dia dan owner rumah memang bagi duduk maximum 12 orang. Seronok la duduk rumah sewa ni sebab hari-hari kitaorang dapat pusing 1Borneo Mall hahaha. Dah jadi rumah kedua pun. Anggaran perbelanjaan untuk sewa rumah : RM 200+ sebulan.

Bila duduk rumah sewa ni dapatlah kami masak makanan sendiri. Jimat la sikit duit. Kami satu rumah selalu jugak buat makan-makan (kongsi duit bahan basah & kering), lebih-lebih lagi Iema pandai masak. Request je nak makan apa dan beli bahan sekali, dia akan masakkan haha. Pandai menyanyi pulak tu Iema ni hahah. Disebabkan kami majoriti orang Semenanjung, Hari Raya Aidiladha memang kitaorang tak balik.. Jadi kitaorang ada jugak masak-masak untuk satu rumah dan kawan-kawan. 

*Salah satu aktiviti masak-masak antara housemate*

Kalau pergi kelas kat fakulti, aku akan jalan kaki dengan Mai (coursemate aku yang tinggal sekali) ikut jalan belakang 1Borneo (shortcut) sebab malas nak tunggu bas. Kami lebih suka jalan kaki ke fakulti daripada naik bas sebab ; 1) malas nak berebut naik bas , 2) makan masa sebab bas perlu buat pusingan jauh sebelum sampai fakulti kami. Sebenarnya bahaya tau lalu jalan tu tapi kami akan lalu situ kalau berdua atau ramai-ramai je. Alhamdulillah tak pernah ada benda bahaya berlaku sepanjang kami lalu cuma persekitaran jalan shortcut tu tak berapa bersih la huhuhu. Ok dah citer pasal rumah sewa.
*Program Fakulti ke Kudat - Gambar di Simpang Mengayau*

Bila aku dah habis pegang jawatan sebagai exco dalam Persatuan Mahasiswa FSMP, aku tak ada rancangan pun nak pegang apa-apa jawatan. Tapi, tup-tup tiba2 bertanding jadi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) untuk wakil fakulti. Mula-mula aku macam takde keyakinan tau sebab aku tau aku masih baru dalam dunia kepimpinan. Lagipun zero knowledge tentang politik kampus ni. Suka sangat complain pasal MPP lepastu last-last diri sendiri jadi MPP hahahah😆 

Bila dah jadi MPP, aku mula ada geng Ayam’s – Amirah & Arinah (akak medic). Amirah ni satu fakulti dengan aku tapi lain course. Jadi masa kitaorang jadi MPP barulah kitaorang rapat. Kebetulan pulak kami bertiga konvo pun pada tahun yang sama hehehe … Kalau korang ada baca post ni, I hope you guys doing just fine eventhough we less contact each other now. 💕💕💕💕


Pasal MPP, aku tak nak cerita lebih sebab takut orang cakap aku angkut bakul sendiri. Bagi aku, jadi pemimpin ni bukan berdasarkan layak atau tidak layak seseorang TAPI adalah berdasarkan usaha pemimpin itu untuk membantu orang di bawahnya. Aku bersyukur atas peluang yang diberikan dan harapnya usaha yang telah aku curahkan sampai ke tujuannya. Biasalah kita tak boleh puaskan hati semua orang...Perkara paling seronok adalah dapat berkenalan dengan ramai orang dan belajar banyak perkara. Dari student yang tak suka turun program macam student 3K (Kuliah,Katil,Kafe), aku berubah menjadi pelajar yang aktif di universiti hahaha 😝 

Untuk junior yang nak jadi MPP atau pegang jawatan dalam mana-mana organisasi di universiti, aku sangat galakkan sebab masa inilah korang nak belajar banyak perkara dan asah kemahiran insaniah (softkills). Kalau tiada pengalaman dalam dunia kepimpinan, cuba dari bawah dahulu, jangan tergopoh-gapah nak pegang jawatan tinggi... Lagi satu, niat kena betul.. pegang jawatan untuk apa.. JANGAN SESEKALI PEGANG JAWATAN SEBAB NAK JADI POPULAR. (Popular sebab pencapaian okay lagi). 

*Masa ni first time pergi kenduri kahwin dekat Sabah*

Masa tahun kedua & ketiga ni, aku memang aktif dengan program. First time dapat join Minggu Suai Mesra (orientasi pelajar baharu) dan Tamu Gadang (pesta konvokesyen). Tapi yang nanti aku share dalam post lain okay? Banyak sebenarnya perkara yang aku nak share tapi nanti post ni jadi panjang pulak. Tu la serba sedikit cerita sepanjang tahun kedua & ketiga aku di UMS... Post ni pun dah tertangguh selama berbulan-bulan sebab tak cukup masa nak menulis. Kita letak gambar jelah ye.. 

*Kenangan semasa MSM22 - Ada kereta rosak kat gate UMS, habis semua MTME datang berkumpul untuk tolong hahaha LOL*

*Kali kedua (maybe) pergi Pulau sekitar Kota Kinabalu - Abaikan muka gue hahaha

*Sambutan Hari Raya Aidiladha dalam Kampus*


Terima kasih sebab membaca hingga akhir. Tunggu ya sambungan post ini. Doakan aku ada masa untuk menulis lagi. Bye bye. 

1 comment:

  1. "bantingtravel.blogspot.com
    Cuti-cuti Malaysia in Banting, introducing about Banting attraction and nice restaurant"

    ReplyDelete

designed by Charming Templates