Matrik dah habis, so?


Assalamualaikum dan Hai.
Setelah 10 bulan di Kolej Matrikulasi Perak (KMPk) , saya akhirnya habis belajar kat matrik. Sekarang tengah menganggur di rumah je hikhik. Emm rasanya budak 96's dah tahu kan korang dapat ke tak Matrikulasi/STPM kan? Macam mana? Korang dapat Matrikulasi ke Form 6? Tapi kemungkinan adik adik nak tunggu UPU dulu kan?
Mengimbau kenangan masa lepas SPM dulu dulu,  serius tak tahu nak  apply apa. Matrikulasi memang masa kat sekolah dah apply. Then UPU, serius tak tahu nak apply course apa. Okay, then bila result Matrikulasi & UPU keluar, kena buat keputusan betul2. Parents support je nak gi Matrik or U. Saya dapat Matrikulasi dan Diploma Kejuruteraan Awam ( UITM). Dua dua tempat belajar ni jauh. Matrik kat Perak, UITM kat Pasir Gudang.
Lepas fikir panjang, saya pilih pergi Kolej Matrikulasi Perak sebagai pelajar Program Satu Tahun (PST). Memang mula mula takut nak pergi Matrik sebab banyak cerita yang cakap matrik ni susah dan sebagainya. Emmm bila dah pergi matrik ni, saya rasa cerita yang saya dengar tu tipu belaka. Serius tak saya tak tipu.
Kolej Matrikulasi Perak, sebuah kolej matrikulasi yang paling best kot. Sebab:

1. Outing dan balik bermalam bila bila masa. Tidak boleh pada masa tertentu je contohnya kalau minggu tu dekat dgn minggu exam.
2. Permandangan yg sangat indah & persekitaran yang selesa.
3. Air pagi pagi sejuk gila hahaha
4. HEP yg ohsem i think haha
5. Ada Pak Cik Mus.
6. Makanan kat cafe yang bermacam macam. Kalau tak tahan nafsu habislah haha
7. Lecturer yg sporting , baik , berpengalaman , dan best.
8. Masjid Al-Magfirah
9. Jalan yang bukit bakau. Boleh kurus haha
10. Anjung Siswa yang jarang kosong.

Banyak lagi tapi tak teringat hahah. Emmm kalau nak tahu, kenalah pergi belajar kat KMPk.
Okay, matrikulasi ni for me emm tak susah. Kalau korang boleh seimbangkan pelajaran dengan bermain insyaAllah tak kecundang. Memanglah mula mula masuk matrik memang banyak kejutan budaya bak hang. Kena jaga duit sendiri , belajar jauh dari rumah, kena buat semua sendiri dan banyak lagi.
Kalau nak masuk matrik, korang tetapkan dalam hati yang korang nak dapat keputusan cemerlang bukan 4flat semata mata. Macam saya, SPM takdelah gempak mana tapi kat matrik saya tebus balik. Alhamdulillah result PSPM 1 lebih daripada apa sy target.
Tengok movie , lepak tu semua boleh tapi jangan over. Then masa nak exam/study week gunakan masa tu sebaik mungkin. Jangan menyesal lepas exam sebab tak boleh jawab.

Penat den menaip. 
BYE.

1 comment:

  1. A,mualaikum .kak nak tanya pensyarah ajar dalam bhsa inggris atau melayu.

    ReplyDelete

designed by Charming Templates