Matrikulasi VS Form 6

Assalamualaikum dan Hai semua.
Semakan keputusan kemasukan ke Tingkatan 6 dan Matrikulasi dah pun keluar. So.... Jeng jeng jeng !
Bangun pagi tadi bukak twitter melalui blackberry , pastu tengok timeline penuh dengan budak cakap pasal matriks. Diaorang cakap matriks dah boleh check. Sedangkan KPM kata semakan keputusan Matriks boleh check start pukul 4 petang. Scroll2 timeline ada orang cakap "KENAPA SEMUA BUDAK PANTAI TIMUR KENA PETEMPATAN KAT UTARA?" "KENAPA PETEMPATAN SAYA LAIN DARIPADA PILIHAN SAYA?" and so on. Time tuh dah mula berdebar sebab takut dapat jauh tapi gagahkan diri bukak laptop check keputusan matriks. Cuba nak bukak www.moe.gov.my tapi tak dapat. Mula2 ingatkan line internet slow tapi bila cuba bukak benda lain okay je. Then, ada orang share link untuk check matriks. Bukak , taip no.IC dan tekan semak. Jeng3. Keputusan di depan mata.

KEPUTUSANNYAAAAAAAAA !

Klik untuk tengok lebih jelas kay...

Akhirnya, saya dapat KOLEJ MATRIKULASI KELANTAN. Hah? Kelantan ? Tak pernah dengar kan sebab memang dulu tak ada. Dia baru bina untuk tahun ni rasanya. Sememangnya saya tahu yg Kelantan takde matriks. Mula2 macam tak percaya je then search la kat internet rupanya dia masih dalam proses pembinaan. Jadi saya ditempatkan sementara kat KOLEJ MATRIKULASI PERAK. Wow, negeri orang dan saya langsung tak pernah pergi sana. Tapi Kelantan saya selalu pergi sebab kampung saya belah mak belah ayah kat Kelantan so saya tak kisah sangat. Perak der, first time kot. hahahahaha.
Yg dapat Matrikulasi kat Kelantan ditempatkan sementara kat Perak , Pahang , Selangor setahu sayalah. Kawan2 saya kebanyakannya dapat kat Pulau Pinang. So, saya kira FOREVER ALONE lah. Takpelah asalkan dah capai matlamat nak masuk Matrikulasi.

Actually , musykil ni sebab dapat petempatan yg saya tak pilih langsung. Ramai macam tu. Sampai Perlis pun ada orang dapat walaupun tak pilih. APAKAH?!

Okay, untuk tingkatan enam pulak saya......
 TAK DAPAT. Saya tak kisah sangat kalau form 6 tak dapat sebab memang tak nak pergi. Walaupun tingkatan enam ada kelebihan dia tapi saya tak minat. hehehe.

EXTRA INFO

Yuran pendaftaran untuk Matriks :
1. Program Satu Tahun

- Sains/Teknikal - RM 550.00
-Perakaunan- RM480.00

2. Program Dua Tahun

- RM550.00 (TAHUN PERTAMA)

3. Program Satu Tahun di Kolej Mara
-Sains/ Perakaunan - RM500.00

Daftar 27 MEI 2013.

Apa apa pun dapat matrik pun ALHAMDULILLAH walaupun jauh dari rumah. Boleh timba pengalaman setahun di negeri orang. Mungkin ini perjalanan saya untuk sambung belajar. Tahniah pada siapa yang dapat Matriks dan juga Tahniah pada siapa yang dapat tingkatan enam. 
p/s : Siapa yang dapat Form 6 tak dapat matriks. Siapa dapat matriks tak dapat form 6.

No comments:

Post a Comment

designed by Charming Templates